از جنجال «پایتخت» تا گاف شبکه خبر
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۲۸۷۵
در طول سال ۹۹، اتفاقات مهم و بحثبرانگیز مختلفی در تلویزیون رخ داد که حاشیههایی را به وجود آورد و نام برنامهها یا چهرههای خاصی را بر سر زبانها انداخت. اظهارات کارشناسان بعضی برنامههای تلویزیونی، گافهای تعدادی از چهرهها، اشتباه بخش خبری، توقیف سریال، خروج قسمتهایی از برنامه «دورهمی» از کنداکتور، حاشیههای «پایتخت»، تولید «عصر جدید» و ساخت ادامه سریال «زیرخاکی» نمونههایی از اتفاقات پرسروصدای تلویزیون در سال ۹۹ هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جنجال «پایتخت ۶»
حواشی سریال «پایتخت ۶» از اولین اتفاقات جنجالی تلویزیون در سال ۹۹ بود. اعتراض و واکنش محسن تنابنده و احمد مهرانفر به ممیزی سریال، سکانس بحثبرانگیز پایانی، ناتمام ماندن این مجموعه در تعطیلات نوروز و نامه رئیس صداوسیما خطاب به معاون سیما برای پیگیری نفوذ «ستون پنجم فرهنگی دشمن» در حواشی قسمت آخر، از مهمترین حاشیههای سریال بود.
توصیههای عجیب کارشناسان
امسال نیز برنامههای مختلف به واسطه اظهارات عجیب کارشناسان خود، حاشیهساز شدهاند. توصیه کارشناس برنامه شبکه قرآن درباره خوردن کلهپاچه به جای لبنیات به عنوان عامل پوکی استخوان، نظر کارشناس «طبیب» درباره تاثیر نیش زنبور در درمان کووید-۱۹ و توصیه کارشناس «زنده باد زندگی» درباره کمتر خوردن گوشت و میوه، از پرسروصداترین نمونهها هستند.
ماجرای دستمزد نجومی گلزار
وحید یامینپور مجری تلویزیون در گفتوگوی زنده خود با دنبالکنندگانش در اینستاگرام ادعا کرد، محمدرضا گلزار برای اجرای هر قسمت از مسابقه «برنده باش»، ۸۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است. ادعای او باعث شد موج انتقادات مردم در شبکههای اجتماعی به سمت این بازیگر روانه شود اما این موضوع از سوی مدیران صداوسیما واکنشی به دنبال نداشت.
اعتراف اکبر عبدی در «چهل تیکه»
معمولا پردهبرداری چهرهها از زندگی خصوصیشان برای مخاطب جالب است، بنابراین اعترافات آنها در برنامههای تلویزیونی، خیلی زود در فضای مجازی وایرال میشود. یکی از مثالهای این اتفاق در سال ۹۹، صحبتهای اکبر عبدی درباره اعتیاد ۲۵ سالهاش است. او در برنامه «چهل تیکه» این موضوع را مطرح و از تاثیرات مثبت تجربه ترک اعتیاد صحبت کرد.
شاهنامهخوانی مسعود فراستی
مسعود فراستی چهره پرحاشیهای است، بنابراین معمولا اظهارنظر و نقدهایش در تلویزیون، جنجال به پا میکند اما اتفاق متفاوتی که امسال نام او را بر سر زبانها انداخت، شاهنامهخوانی او در «کتابباز» و مورد انتقاد قرار گرفتن خودش به عنوان «منتقد» بود. فراستی در این برنامه، بیتهایی از شاهنامه را با غلطهای زیادی خواند و کلماتی را اشتباه تلفظ کرد.
گاف شبکه خبر در معرفی راجر واترز
یکی از گافهای بخش خبری در سال ۹۹، مربوط به ماجرای معرفی یک خواننده و موزیسین مشهور انگلیسی به عنوان تحلیلگر سیاسی بود. شبکه خبر، راجر واترز را به عنوان کارشناس مسائل سیاسی معرفی کرد و بخشی از مصاحبه این خواننده درباره غیرقابل اعتماد بودن جو بایدن را پخش کرد. این اتفاق واکنش گسترده کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت.
قهر و آشتی جلیل سامان
جلیل سامان با سریال «زیرخاکی» بازگشت پرحاشیهای به تلویزیون داشت. ابتدا در زمان پخش سریال، این کارگردان توضیح داد که فیلم نامه سریال مورد ممیزی قرار گرفته و به همین دلیل تعداد قسمتهای آن کمتر شده است. آذرماه نیز ممیزی سریال در بازپخش باعث شد سامان اعلام کند، ادامه «زیرخاکی» را نمیسازد. در نهایت مشکلات حل شد و این مجموعه در حال ساخت است.
کنار گذاشتن مجریان به خاطر مهمانان
از آخرین حاشیههای تلویزیون در روزهای پایانی سال مربوط به کنار گذاشتن دو مجری به دلیل صحبتهای مهمانان برنامه بود. رزیتا قبادی مجری «عصر خانواده» پس از اظهارنظر کارشناس برنامه، ممنوعالتصویر شد و مجری دیگری جایگزین او شد. حبیب رحیمپور ازغدی مجری و سردبیر برنامه «زاویه» پس از اهانت مهمان برنامه به رئیس جمهور، از برنامه اخراج شد.
بازگشت ممنوعالتصویرها
سحر قریشی و امیرمهدی ژوله، دو چهرهای هستند که در سال ۹۹، پس از چند سال ممنوعالتصویر بودن، دوباره اجازه فعالیت در تلویزیون را پیدا کردند و به تلویزیون برگشتند. بازگشت سحر قریشی با سریال «دادستان» و بازگشت امیرمهدی ژوله با مجموعه «چوب خط» رقم خورد. ژوله بعضی قصور و بیتوجهیها از طرف خودش را علت دوری از تلویزیون دانست.
ممیزیهای «دورهمی»
بعضی از قسمتهای سری چهارم «دورهمی»، به دلایلی که رسما اعلام نشد در موعد مقرر و اصلی پخش، روی آنتن نرفت. «دورهمی» با حضور امیر آقایی و مجید صالحی، دو برنامهای بودند که از کنداکتور بیرون کشیده شدند و مدتی بعد، بدون اطلاعسانی قبلی که روال همیشگی «دورهمی» است، روی آنتن رفتند. سازندگان «دورهمی» درباره این موضوع توضیحی ندادند.
مناظره داغ زیباکلام و خسرو معتضد
یکی از جذابترین اتفاقات در تلویزیون پخش مناظره چهرههای مختلف در حوزههای گوناگون با یکدیگر است. برنامه «قبل از انقلاب» با اجرای بهروز افخمی، به مناسبت صدمین سال کودتای رضاخان میزبان صادق زیباکلام و خسرو معتضد بود و مخاطبان شاهد بحث داغی میان آنها بودند. این مناظره و صحبتهایی که در آن مطرح شد، اتفاق نسبتا تازهای در تلویزیون بود که به خوبی دیده شد.
طولانی شدن ضبط «عصر جدید»
تغییرات در ضبط «عصر جدید» و طولانی شدن تولید سری دوم آن هم یکی دیگر از اتفاقات مهم تلویزیون در سال ۹۹ است. موج تازه شیوع کرونا و اعلام محدودیتهای سفر و ممنوعیتها باعث شد هر قسمت از این مسابقه در نوروز ۹۹، طی ۲ قسمت پخش شود و وقفههای طولانی بین ادامه ضبط مسابقه نیز تولید «عصر جدید» را تا پایان سال ادامهدار کرد.
منبع: خراسانمنبع: ساعت24
کلیدواژه: تلویزیون در سال برنامه ها سال ۹۹ عصر جدید چهره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریال ۸۷ به زودی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رئیس سیمافیلم عنوان کرده بود که مجموعه تلویزیونی «۸۷ متر» قرار است از طریق یکی از پلتفرمها پخش شود، اما مخاطبان در این خصوص هیچ خبری دریافت نکردند تا اینکه کارگردان سریال خودش چندروز پیش، دست به کار شد و خبر داد که این مجموعه بعد از مدتها بلاتکلیفی بالاخره بختش باز میشود و روی آنتن میرود.
بیشتر بخوانید: احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید میزند؟به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اما بحث تنها بر سر پخش یا عدم پخش سریال ۸۷ متر نیست. قضیه اینجاست که سانسور و حتی توقیف مجموعههای تلویزیونی از گذشته تاکنون ادامه داشته و در دوره مدیریت جدید براساس قولها و شنیدهها نوع دیگری از مواجهه با سازندگان، هنرمندان و سلبریتیها در دستورکار قرار گرفته بود که فاصله و شکاف پیشتر موجود میان برنامهسازان و مدیران رسانه ملی را عمیقتر جلوه میدهد.
پیمان جبلی از ابتدای حضورش در سازمان بهعنوان رئیس این رسانه ملی همواره بر استفاده از تمام امکانات سختافزاری و نرمافزاری برای جلب نظر مخاطب تاکید کرده بود. سابقه این رویکرد را میتوان در اظهارنظرهایش مورد بررسی و مداقه قرار داد و در این زمینه به راستیآزمایی قول و فاصله آن تا عمل دست زد.
از شروع دوره جدید مدیریت وی و همینطور دیگر مسئولان تلویزیون درمییابیم که این تمام ماجرا نیست و مدیران سازمان بارها با نگاهی نهچندان مثبت به مقوله حضور سلبریتیها واکنش نشان دادهاند. وقتی نسیم تغییر ساختمان شیشهای صداوسیما در جام جم را دربرگرفت، این گمان میرفت که براساس تصمیمات جدید دیگر نگاه مثبتی درخصوص سلبریتیها و مدل حضورشان در سازمان وجود نداشته باشد.
وحید جلیلی، قائممقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی از ابتدای حضورش در این جایگاه نگاه ویژهای به حضور افراد معروف در رسانه ملی نداشت و بیواهمه نگاه منفی خود در این رابطه را به سمع و نظر مخاطبان صداوسیما میرساند.
او بیان کرده بود: «طوری حرف میزنند که یک جریان رسانهای متنوع، رنگارنگ، پررونق و پرمخاطب داشتیم و یکباره افول کرد! دلیل اینکه تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمانها کوتاه بیاییم و خط سبزی اداره نکنیم، تا میتوانیم به سلبریتیها میدان بدهیم که اینها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از ۲۰ سال چه شد؟ هم مخاطب بهشدت ریزش و افت کرد، هم سر بزنگاهها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند.»
حتی دیگر مدیران صداوسیما نیز کموبیش چنین دیدگاهی داشتند و مدام درخصوص حذف هرگونه سلبریتیمحوری، مجریمحوری و تهیهکنندهمحوری که غیرمنطبق با سیاستهای رسانه ملی بوده،تاکید میکردند و بهجای آن حرف از مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته میزدند و این مهم را در دستور کار خویش و مجموعه زیردستشان قرار میدادند.
آنها اینطور به مردم القا میکردند که دوره بدون میدان دادن بیبرنامه به سلبریتیها گذشته است و روال سابق در همکاری با افراد بهاصطلاح مشهور با تغییراتی جدی مواجه میشود. دیری نپایید که نگاه بهظاهر تغییرناپذیر مدیران سازمان در برخورد با مساله مهم مواجهه با سلبریتیها رنگ باخت و ریزش مخاطب رسانه ملی آنها را به این فکر انداخت که با تمام توان از همه ظرفیتهای موجود برای بازگشت چهرهها و هنرمندان مغضوب رسانه، به صداوسیما استفاده کنند تا آب رفته به جوی بازگردد و قاطبه مردم به تماشای دوباره برنامههای تلویزیون رضایت دهند.
در همین راستا علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در نشست تبیینی رسانه و سلبریتیها که در آذرماه سال ۱۴۰۲ در بیرجند برگزار شد عنوان کرد که از حضور سلبریتیهای متعهد به انقلاب استقبال میکنیم و چهرههای هنجارشکن فتنه ۱۴۰۱ به شرط پشیمانی میتوانند به رسانه ملی بازگردند. قاطبه هنرمندان و چهرههای محبوب مردمی علاقهمند نظام و انقلاب هستند و حاضرند با رسانه ملی کار کنند و ما هم از حضور این چهرهها در برنامههای مختلف صدا و سیما استقبال میکنیم.
ممکن است با برخی سلبریتیها اختلاف سلیقه داشته باشیم، اما دشمن ما نیستند و آغوش صداوسیما برای تمام هنرمندانی که میخواهند برای مردم و نظام کار کنند باز است و ممنوعیتی وجود ندارد. حتی ریاست سازمان هم پس از فعل و انفعالات صورت گرفته و با لحاظ کردن نگاه منفی مخاطبان به فقدان حضور چهرههای معروف و حتی محبوب در رسانه ملی در حاشیه اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در آذرماه ۱۴۰۲ بهشکل تلویحی حرفهای گذشته خود و مدیرانش را پس گرفت و در رابطه با بازگشت مجدد سلبریتیها به جام جم افزود: «اگر در چند جمله بخواهم بگویم، چهرهها باید در خدمت مردم، کشور، ارزشها، اعتقادات و فرهنگ اصیل ایرانی باشند. ما دست همه چهرههایی را که در این زمینه حاضر هستند با رسانه ملی همکاری کنند به گرمی میفشاریم. درهای صداوسیما همیشه به روی آنها باز است و امیدواریم چهرهها هم در را به روی خود نبندند و از ظرفیت رسانه ملی بهخوبی استفاده کنند.»
اکنون که مدیران سازمان صداوسیما عزم خود را برای به دست آوردن دل مخاطبان جزم کردهاند یا اینطور وانمود میکنند، بد نیست به چند مورد از تغییر مواضع آنها در برخورد با سلبریتیها و هنرمندان شناختهشده نگاهی بیندازیم و بهطور مصداقی با روند دگرگونیها و قبول واقعیتهای برنامهسازی توسط مسئولان مرتبط همراه شویم.
عیاری و دردسری به اسم گربهکیانوش عیاری در بخشی از برنامه استودیو هشت شبکه رادیویی نمایش اعلام کرد که سریال تلویزیونی ۸۷ متر از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت؛ ولی سابقه اخبار مربوط به پخش یا عدم پخش این سریال را باید در گذشته جستوجو کرد. این سریال سال ۱۳۹۵ استارت خورد و پس از وقفههای مختلف و گاه و بیگاه در راه تولید، کار تصویربرداری مجموعه در زمستان سال ۱۳۹۹ پایان یافت و برای پخش از صداوسیما در اختیار این سازمان قرار گرفت. درحالیکه مخاطبان با خاطره خوشی که از تماشای مجموعه «روزگارقریب» نصیبشان شده بود انتظار پخش ۸۷ متر را میکشیدند به یکباره خبر رسید که این سریال نهتنها در مرداد سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه یک نخواهد رفت، بلکه احتمال واگذار شدن این سریال به پلتفرمها نیز وجود دارد.
اما این تمام ماجرا نبود و عیاری یکی از دلایل عدم پخش اثرش از سوی تلویزیون را حضور گربهها در صحنههای داخلی و خارجی سریال عنوان کرد که این مساله با واکنش صداوسیما مواجه شد. پس از این اظهارات بود که شبکه یک سیما در جواب به کارگردان ۸۷ متر عنوان کرد: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریالهای مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنههایی از سریال برای نشان دادن رفتوآمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده و تصاویری مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده وصرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»
حال اینطور بهنظر میرسد که گویا مشکل پخش سریال ۸۷ متر به دلیل آنچه مدیران تلویزیون نمایش تصاویر مکرر و غیرضروری گربه بیان میکردند، پایان یافته و این مجموعه پخش خواهد شد.
برپایی دوباره مهمونی ایرج طهماسب در خانه میزبانایرج طهماسب، برنامهساز محبوب و پرخاطره تلویزیون از سالها قبل «کلاه قرمزی» را برای این سازمان تولید میکرد و با بازخورد بسیار مثبتی هم از طرف مخاطب روبهرو شده بود اما ماه عسل طولانی طهماسب و صداوسیما در سال ۱۳۹۷ به پایان رسید و وی به تنهایی راه پر از سنگلاخ برنامهسازی برای طیف وسیع مخاطبانش از کودک تا بزرگسال را به مدد پلتفرمها در پیش گرفت و برای چند سال صداوسیما را در این مسیر تنها گذاشت. اما مدیران جدید پس از کشوقوسهای فراوان توانستند با طهماسب برای حضور دوباره در جام جم به توافق برسند و بهار روابط خودشان با این هنرمند پیشکسوت را برای بار دیگر آغاز کنند.
فرزاد حسنی و حضور مجدد در قاب تلویزیونمحسن برمهانی، معاون سیما در مصاحبهای که در آذرماه سال ۱۴۰۲ درباره حضور دوباره برندها در تلویزیون ترتیب داد، اعلام کرد تمام برندهایی که در سازمان صداوسیما در این سالها موفقیت کسب کردند، جزء سرمایههای صداوسیما هستند و سازمان هم از هیچ برندی صرفنظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. یکی از این برندها یا همان چهرهها فرزاد حسنی بود که معاونت سازمان با صراحت از حضور دوباره او در قاب تلویزیون خبر داد. حسنی در نوروز ۱۴۰۳ اجرای برنامه «ای نسیم سحری عید شد» را در شبکه نسیم به عهده گرفت و توانست نگاه مثبت منتقدان و مردم را نسبت به اجرای خود بهخوبی جلب کند و دل مدیران تلویزیون را نیز به دست بیاورد.
نمونهها به اینجا ختم نمیشود و میتوان این تغییر رویه در مدل برنامهسازیهای صداوسیما را بهصورت مشهود مشاهده کرد. رسانه، تنها امکانی برای انتقال پیام به دیگری نیست و بهقدری فضای فراگیری را در اختیار دستاندرکارانش قرار میدهد که اگر نتوانند از آن بهدرستی استفاده کنند، تعامل میان خود و مخاطبانشان را از دست میدهند و وقتی کار از کار بگذرد هیچ نوشدارویی برای بازگشت مخاطب نمیتواند اعتماد از بین رفته را ترمیم کند و بافتهای آسیبدیده را جوش بزند. به هر روی، اقدام مدیران سازمان در تغییر دیدگاه نسبت به استفاده از ظرفیت سلبریتیها و افراد معروف را باید به فال نیک گرفت و آنها را به تداوم این رویکرد تشویق کرد تا رسانه ملی با آسودگی خاطر بیشتری به کار تولید برنامه برای مردم بپردازد و از حواشی دستوپاگیر خلاص شود.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
کد خبر: 1229973 برچسبها سریال